Tiziano Terzani „Dobranoc, panie Lenin”

Tiziano Terzani „Dobranoc, panie Lenin”

Niezwykła książka, w której Tiziano Terzani, podróżując w 1991 r. przez kolejne azjatyckie republiki radzieckie (czyli współczesny Kazachstan, Kirgistan, Uzbekistan, Tadżykistan, Turkmenistan, Azerbejdżan, Gruzję, Armenię) zdołał uchwycić moment ostatecznego upadku radzieckiego mocarstwa. To relacja na żywo z tego przełomowego wydarzenia, ale również bujna galeria najrozmaitszych postaci, osobliwy opis różnorodnych kultur, opowieść o legendarnych miastach, a także nieznanych, pozostawionych na marginesie historii miejscach, ukazująca jednocześnie ślady przeszłości i zwiastuny nowej ery.

Jak często bywa z najpiękniejszymi przygodami życia, także ta podróż rozpoczęła się przez przypadek. W lutym 1991 roku udało mi się uzyskać wizę na Wyspy Kurylskie, położone na samym końcu świata i wyznaczające granicę radzieckiego imperium — „Ziemie Północy”, jak nazywają je Japończycy, którzy do dziś roszczą sobie do nich prawo. Na tych odległych, spowitych wieczną mgłą wyspach Pacyfiku spędziłem blisko miesiąc; zafascynowany dziką przyrodą, pośród wrzących jezior i skutych lodem gór przypatrywałem się życiu kobiet i mężczyzn, którzy zawędrowali tam głównie z Rosji, by budować komunizm, a którzy dziś, gdy piękny sen się skończył, muszą sami dokonać rozrachunku ze zmarnowanym życiem. Samotni, zagubieni, bez drogi powrotu i bez historii, którą mogliby się poszczycić, za to z bagażem po-święceń i wyrzeczeń, których nikt im już nie wynagrodzi.
Na Wyspach Kurylskich, czy rok wcześniej na wyspie Sachalin, na którą nie przypadkiem wybrałem się w stulecie wizyty Czechowa, podobnie jak w innych zakątkach kontynentu, byłem świadkiem tego samego zjawiska: powolnego schyłku komunizmu widzianego oczami tych, którzy weń wierzyli, i tych, którzy padli jego ofiarą, żyjących teraz w ubóstwie pośród zgliszczy, jakie pozostawił po sobie ów dramat.

Zysk i S-ka Wydawnictwo, 2011
Przekład: Katarzyna Skórska, Marcin Wyrembelski
Redaktor prowadzący: Izabela Troinska
Redakcja: Karolina Pawlik
Skład, łamanie, korekta: Witold Kowalczyk / BLURB Pracownia edytorska
Projekt okładki: Paulina Radomska-Skierkowska (na podstawie pomysłu Janusza Grabiańskiego)